polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-27

Conditions for Space Policy and related Action Plan Consolidation in Europe

Plan działania dla przyszłej europejskiej polityki kosmicznej

Naukowcy przeprowadzili szczegółową analizę Europejskiej Polityki Kosmicznej, aby rozwijać koncepcje o kluczowym znaczeniu dla sprawności i długoterminowego rozwoju.

Znaczenie badań kosmicznych jest często niedoceniane, co wynika z niedoinformowania społeczeństwa i decydentów politycznych. Niedostateczny poziom informacji przekłada się na podatność programów kosmicznych na cięcia budżetowe, szczególnie w obliczu trwającego globalnego kryzysu gospodarczego. Jako światowa potęga kosmiczna UE angażuje się we współpracę międzynarodową, aby na wielu poziomach wykorzystywać pełny potencjał eksploracji kosmosu. Istotnym aspektem tych działań jest rozszerzanie dotychczasowej współpracy między UE a Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) i w tym kontekście naukowcy zainicjowali finansowany przez UE projekt C-SPACE ("Conditions for space policy and related action plan consolidation in Europe"). Jego celem jest identyfikacja czynników napędzających zmiany w kluczowych sektorach przemysłu kosmicznego, a następnie wskazanie kierunków przyszłego rozwoju. Równie istotnym aspektem było promowanie publicznej świadomości na temat wyników projektu. Naukowcy zidentyfikowali główne tematy Europejskiej Polityki Kosmicznej oraz jej wpływ na inne polityki, jak również na usługi, konkurencyjność przemysłu, bezpieczeństwo/obronność i eksplorację/naukę. Dla każdego obszaru przeprowadzono szczegółową analizę, wskazując atuty i słabe punkty obecnej polityki kosmicznej. Ponadto dokonano analizy przekrojowej, aby pokazać wpływ poszczególnych wymiarów na czynniki socjoekonomiczne. Końcowym produktem projektu C-SPACE był podręcznik informacyjny "Understanding the European space policy", udostępniony w witrynie internetowej projektu (http://www.c-space-eu.org/). Oczekuje się, że posłuży on w równej mierze obywatelom Europy, jak i ustawodawcom, również w dziedzinach innych niż badania kosmosu. Praktyczne wykorzystanie wyników projektu C-SPACE powinno ułatwić stworzenie sprawniejszej i bardziej realistycznej europejskiej polityki kosmicznej.