European Commission logo print header

The Deep Sea & Sub-Seafloor Frontier

Dogłębne badania morskie

Dno morskie stanowi nowy atrakcyjny cel dla eksploatacji zasobów, jednak wiedza naukowa w tym obszarze jest niezwykle ograniczona. Potrzebna jest obszerniejsza i bardziej dogłębna wiedza dla potrzeb zrównoważonego zarządzania zasobami i ekosystemami.

Biosfera dna i poddna morskiego została odkryta zaledwie kilkadziesiąt lat temu, jednak jej zasoby mineralne są od dawna eksploatowane. Brakuje fundamentalnej wiedzy o biologii i geologii tych regionów, a ponadto obecnie nie istnieje skoordynowane podejście do gromadzenia i analizowania próbek. Finansowany przez UE projekt DS3F ("The deep sea and sub-seafloor frontier") powstał, aby stworzyć strategie próbkowania, które mają ułatwić zrozumienie dynamiki biologicznej i geologicznej środowiska głębin morskich. Projekt DS3F zrzeszył naukowców z takich dziedzin, jak biologia morska i geologia, a także administratorów i grupy finansowania, by zająć się tym problemem. W ramach projektu zrealizowano osiem warsztatów, podczas których zachęcono naukowców do zgłębiania różnych aspektów nauk morskich. Wyniki tych warsztatów wykorzystano następnie podczas warsztatów podsumowujących, podczas których zestawiono wyniki i przedstawiono je w formie białej księgi, wyszczególniając ważne zadania i wskazówki dotyczące badań głębinowych. Wybrano cztery tematy dotyczące najważniejszych kwestii związanych z eksploracją i eksploatacją dna morskiego: klimat, ekosystemy, zagrożenia geologiczne i zasoby. W księdze Europę uznano za kluczowy region w tej dziedzinie, ponieważ posiada technologię i potencjał badawczy niezbędny, by wnieść zasadniczy wkład. Aby chronić zasoby biologiczne i geologiczne w środowisku głębinowym, niezbędna jest znaczna wiedza i zaangażowanie w tę dziedzinę. Projekt DS3F to pierwszy etap do zrozumienia, i ostatecznie do ochrony, tego środowiska.