polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-30

Improvement of the research competitiveness in neuroscience at the Ernst Moritz Arndt University of Greifswald

Integracja europejska w dziedzinie neurobiologii

Neurobiologia jest najszybciej rozrastającym się obszarem badań podstawowych. Grupa badawcza w dziedzinie neurobiologii z Uniwersytetu w Greifswaldzie wspomagała badania nad ludzkim mózgiem i rehabilitacją układu nerwowego od poziomu ekspresji genów pojedynczego neuronu do badań obrazowych.

Neurobiologia jest nauką interdyscyplinarną, poświęconą mechanizmom przekazywania informacji pomiędzy neuronami w stanach fizjologicznych i patologicznych. Dzięki badaniom w dziedzinie neurobiologii poszerza się nasza wiedza i stale odkrywane są nowe metody leczenia oraz leki. Niedawne postępy technik mikroskopowych i sond, jak również nowe nieinwazyjne metody obrazowania umożliwiły przełom w badaniach nad mózgiem. Finansowany przez UE projekt IMPACTG miał na celu wykorzystanie pełnego potencjału grupy badawczej w dziedzinie neurobiologii z Uniwersytetu w Greifswaldzie. Planowano osiągnąć cele projektu, pozyskując dla grupy najnowocześniejsze technologie i sprzęt, rekrutując doświadczonych naukowców i wspierając współpracę z innymi cenionymi instytucjami. Pozyskany sprzęt został zainstalowany na uniwersytecie. Konfokalny mikroskop laserowy służy do badań struktur komórkowych w 3D. Stymulacja magnetyczna jest nową, wydajną, nieinwazyjną metodą do stosowania zarówno w badaniach klinicznych, jak i podstawowych badaniach medycznych. Korzystając ze stymulatora magnetycznego można prowadzić w jednostce badań nad rehabilitacją układu nerwowego przezczaszkową stymulację magnetyczną o określonym wzorcu. Aby zwiększyć wiedzę i doświadczenie naukowców w dziedzinie neurobiologii molekularnej i komórkowej instytucje partnerskie projektu przeprowadziły szkolenia dla sześciu doświadczonych badaczy. Jednocześnie zarząd i partnerzy projektu wymieniali się wiedzą w konkretnych dziedzinach neurobiologii. W ramach projektu IMPACTG zorganizowano trzy otwarte, międzynarodowe warsztaty z zakresu regeneracji mózgu, mechanizmów naprawy mózgu oraz procesów transportowych w chorobach zwyrodnieniowych układu nerwowego i nerwowo-mięśniowego. Opublikowano broszurę i osiem artykułów prezentujące osiągnięcia trzech lat pracy partnerów w ramach projektu. Trudno przeceniać korzyści dla Uniwersytetu z niedawno ukończonego projektu. Projekt zacieśnił współpracę pomiędzy naukowcami z tej uczelni oraz pozwolił miejscowym grupom badawczym nawiązać kontakty ze strategicznymi partnerami w całej Europie.