polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-06-18

EFFECT OF NATURAL VIRAL RNA SEQUENCE VARIATION ON INFLUENZA VIRUS RNA FUNCTION

Sekwencja genomu wirusa grypy ma wpływ na jego patogenetyczność

Wirus grypy wyróżnia się niezwykłą zdolnością do mutowania, a tym samym zmiany swoich właściwości i patogenetyczności. Europejscy badacze odkryli, że zmienność sekwencji w genomie wirusa modyfikuje patogenetyczność wirusa, wpływając na działanie samego genomu wirusa.

Możliwość przenikania przez bariery gatunkowe sprawia, że nowe rodzaje wirusów grypy o różnych właściwościach patogenetycznych mogą pojawiać się z dużą szybkością. Decydujące znaczenie ma szybkie rozpoznawanie wirusów grypy, wyróżniających się dużą patogenetycznością lub zdolnością do skutecznego rozpowszechniania się wśród ludzi na wczesnych etapach epidemii. Celem finansowanego przez UE projektu RNAFLU ("Effect of natural viral RNA sequence variation on influenza virus RNA function") było ustalenie, czy mutacje wprowadzane do genomu wirusa grypy mogą wpływać na funkcje RNA samego wirusa, niezależnie od wpływu na białka wirusów. Według hipotezy roboczej takie mutacje mogą pośrednio wpływać na zdolność wirusa do namnażania w komórkach ludzkich, a tym samym na właściwości patogenetyczne wirusa grypy oraz jego zdolność dostosowywania się do cech gatunkowych nowego nosiciela. W tym kontekście badacze postanowili sprawdzić, czy naturalnie zachodzące mutacje wpływają na ważne właściwości i funkcje RNA wirusa, takie jak struktura mikroRNA (mRNA), splicing, wiązanie z mRNA komórek oraz translacja mRNA. Odkryli oni, że cząsteczki RNA pochodzące od wirusów grypy o różnych właściwościach patogenetycznych lub różnych tropizmach gatunkowych wykazywały różne właściwości oraz strukturę wtórną. Ponadto rozpoznali w mRNA wirusa grypy dobrze zachowane miejsca wiązania z mRNA komórkowym, które hamowały ekspresję wirusa. Przetwarzanie mRNA wirusów grypy ujawniło znaczące zmiany w wydajności splicingu, co może wpływać na proporcję białek decydujących o patogenetyczności wirusa. Podsumowując, wyniki projektu RNAFLU stawiają pod znakiem zapytania aktualny pogląd, że zmienność sekwencji RNA wirusa ma wpływ przede wszystkim na białka wirusa. Odkrycie, że różnice w sekwencji RNA wirusa wpływają na funkcje samego RNA oraz na patogenetyczność wirusa, zapewnia dostęp do nowych informacji na temat mechanizmów patogenetyczności wirusa grypy. Tę wiedzę można zastosować do kontrolowania rozprzestrzeniania się chorób oraz zminimalizowania prawdopodobieństwa wystąpienia pandemii grypy.