polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-27

European Solar-Fuel Initiative - Renewable Hydrogen from Sun and Water. Science Linking Molecular Biomimetics and Genetics

Produkcja wodoru ze światła słonecznego i wody

W czasach, gdy następuje gwałtowne uszczuplenie zasobów paliw kopalnych a zmiany klimatu pojawiają się w szybszym tempie, coraz ważniejsze jest znalezienie odpowiednich alternatyw. Celem finansowanego przez UE projektu jest uzyskanie produkcji odnawialnego wodoru (H2) z przyjaznych dla środowiska zasobów.

Projekt SOLARH2 to inicjatywa współpracy badawczej, która zrzesza 12 wiodących europejskich laboratoriów. Wielodyscyplinarny zespół jest biegły w dziedzinie biologii molekularnej i biotechnologii, a także chemii organometalicznej i fizycznej. Zespół projektuje związki syntetyczne zdolne do naśladowania cząsteczek biologicznych, które potrafią przekształcać energię ze Słońca w paliwo wodorowe. Bada również możliwość wykorzystania bakterii i alg w bioreaktorach do przeprowadzania tej samej konwersji. Co do organizmów żywych, naukowcy szukają optymalnych warunków wymaganych do reakcji wytwarzania wodoru. Wymagają rozważenia czynniki, takie jak dostęp do tlenu i ilość światła. W dalszej perspektywie, celem projektu jest wykorzystanie nieograniczonych zasobów ziemskich energii wodnej i słonecznej, zamiast ograniczonych zasobów paliw kopalnych. To podstawowe badanie dotyczące rozwiązań biologicznych i syntetycznych otworzy w przyszłości możliwości dla większych projektów o większej sile działania.