polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-28

The role of bHLH transcription factors during embryo root initiation

Rozwój tkanki naczyniowej u roślin

Wiedza o rozwoju roślinnej tkanki embrionalnej jest bardzo ograniczona. Finansowany ze środków UE projekt zbadał embriogenezę i utrzymanie układu naczyniowego u roślin.

Roślina składa się trzech podstawowych tkanek – epidermalnej, miękiszowej i naczyniowej. Tkanki te wykształcają się wcześnie podczas embriogenezy. Nie wiadomo dosłownie nic o tym, jak tkanki te zostają początkowo określone w embrionie. Projekt BHLH-NETWORKS ("The role of bHLH transcription factors during embryo root initiation") dostarczył ważnych informacji o tym, jak tkanka naczyniowa zaczyna różnicować się w embrionie oraz, jak jest ona utrzymywana w modelu wzrostu Arabidopsis thaliana. Rośliny cechują się potencjałem do długotrwałego (nieokreślonego) wzrostu postembrionalnego. Po określeniu na wczesnym etapie rozwoju embrionu, komórki prekursorowe tworzą tkanki i utrzymują je w okresie rozwoju postembrionalnego. Naukowcy zidentyfikowali podstawowy dimer czynnika transkrypcyjnego zawierający motyw spirala–pętla–spirala (bHLH) jako kluczowy regulator rozwoju układu naczyniowego. Wykazano, że dimer ten działa niezależnie od tożsamości tkanki, ale jest on ograniczony do małej domeny tkanki naczyniowej poprzez interakcje z białkami bHLH. Naukowcy uczestniczący w projekcie odkryli powszechny mechanizm tworzenia tkanki i nieokreślonego rozwoju układu naczyniowego. Wyniki tych prac zostały niedawno opublikowane we wpływowym czasopiśmie "Developmental Cell".