polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-27

ROLE OF HISTONE MODIFICATIONS IN DNA DAMAGE RESPONSE IN MAMMALS

Funkcjonalna rola modyfikacji histonu

Modyfikacje histonu stanowią dobrze ugruntowany mechanizm epigenetyczny, który kontroluje ekspresję genową bez zmiany samego materiału genetycznego. Tematem europejskiego badania było zrozumienie sposobu, w jaki oznaczenia te są umieszczane na histonach oraz ich funkcjonalnych konsekwencji.

DNA występuje w komórkach związanych z proteinami znanymi jako histony, będącymi formą chromatyny. Choć początkowo postrzegano je jako komponenty zaledwie strukturalne, obecnie wiadomo, że histony biorą czynny udział w metabolizmie, transkrypcji i naprawie DNA. Bardzo wiele modyfikacji histonowych zostało opisanych (metylacja, acetylacja i fosforylacja), jednak ich rola funkcjonalna jest wciąż badana. Naukowcy finansowani ze środków UE zainicjowali projekt "Role of histone modifications in dna damage response in mammals" (HISTONEDDR) , który skupia się na SCML2, niedostatecznie opisanym czytniku modyfikacji histonów. SCML2 to homolog rodziny białek Drosophila Polycomb, która tworzy kompleksy zaangażowane w represję transkrypcyjną. SCML2 wchodzi w interakcję z pozostałościami lizyny histonów H4 lub H3; modyfikacje te wiązane są z odpowiedzią na uszkodzenie DNA. Analiza eksperymentalna dwóch izoform SCML2 ujawniła różnice strukturalne i zmienione podkomórkowe wzorce lokalizacji. Wykazano, że jedna z izoform (SCML2B) reguluje progresję cyklu komórkowego poprzez bezpośredni kontakt z genami związanymi z cyklem komórkowym. Izoforma SCML2A zawiera domenę wiążącą chromatynę. Pośredniczy ona w represji genów, wykorzystując połączenie wiązania RNA, rozpoznawania metylowanej lizyny i interakcję z kompleksem Polycomb PRC1. Ponadto odkryto, że obie izoformy SCML2 wchodzą w interakcję z USP7, swoistą proteazą, która stabilizuje członków kompleksu modyfikacji histonowej PRC1, a także supresor nowotworowy p53 w warunkach stresu. Podsumowując odkrycia projektu HISTONEDDR stanowią pierwsze ogniwo między systemem Polycomb ssaków a maszynerią cyklu komórkowego. Zarówno PRC1, jak i USP7 odgrywają rolę w różnych chorobach i procesie starzenia się. Działania w ramach projektu przybliżają nas do zrozumienia mechanizmu kryjącego się za ich patologicznym oddziaływaniem.