CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-06

Europa poszerza korpus astronautów o sześciu nowych członków

Dnia 20 maja Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) przedstawiła sześciu nowych rekrutów do Europejskiego Korpusu Astronautów: Samantha Cristoforetti i Luca Parmitano z Włoch, Alexander Gerst z Niemiec, Andreas Mogensen z Danii, Timothy Peake z Wielkiej Brytanii i Thomas Pesquet z Francji. Zanim staną się nowymi europejskimi astronautami przejdą szkolenia przygotowujące do misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Przyszli astronauci są pierwszymi, którzy dołączyli do korpusu od 1992 r. Nowa szóstka została wyłoniona z 8.413 kandydatów w toku procesu rekrutacyjnego prowadzonego przez ESA w całej Europie. Kandydaci przeszli szereg kontrolnych testów psychologicznych, medycznych i zawodowych, aby zespół rekrutacyjny był w stanie ustalić ich potencjał fizyczny i psychologiczny (np. pamięć wzrokową i predyspozycje psychomotoryczne) oraz umiejętności techniczne. "Ci młodzi ludzie są nowym pokoleniem europejskich badaczy kosmosu" - powiedziała Simonetta Di Pippo, Dyrektor ESA ds. załogowych lotów kosmicznych. "Mają przed sobą niesamowitą karierę, dzięki której zmierzą się bezpośrednio z jednym z największych wyzwań naszych czasów: polecieć ponownie na Księżyc, a potem dalej w ramach ogólnoświatowych programów badawczych." Większość podań spłynęła z Niemiec i Francji, ale było też wiele z Hiszpanii, Włoch i Wielkiej Brytanii. Kobiety były autorkami 16% podań. Nowa członkini zespołu, porucznik Samantha Cristoforetti, studiowała we Francji, w Niemczech, Rosji i Włoszech, posiada stopień magistra nauk inżynieryjnych i lotniczych. Pilot myśliwca we włoskich siłach lotniczych w wolnym czasie uprawia wspinaczkę górską, nurkowanie z akwalungiem oraz alpinizm jaskiniowy. Rekruci rozpoczną podstawowe szkolenie astronautyczne w Europejskimi Centrum Astronautycznym (EAC) wraz z nowymi rekrutami reprezentującymi innych partnerów ISS. Mają być przygotowani do misji kosmicznych na ISS do 2013 r. Stacja kosmiczna znajduje się na orbicie od ponad 10 lat, a zakończenie misji zaplanowano między 2011 a 2015 r. "Znajdujemy się w punkcie zwrotnym załogowych lotów kosmicznych podejmowanych przez ESA" - powiedział Jean-Jacques Dordain, dyrektor generalny ESA. "W zeszłym roku wystrzelenie laboratorium Columbus oraz bezzałogowego statku transportowego Jules Verne sprawiło, że ESA stała się pełnoprawnym członkiem partnerstwa zawiązanego w ramach Międzynarodowej Stacji Kosmicznej" - dodaje. "Rozpoczynamy obecnie nowy etap wykorzystania wyjątkowych możliwości oferowanych przez ISS oraz przygotowań do międzynarodowych badań Księżyca i przestrzeni poza nim." Laboratorium Columbus jest pierwszą, europejską, stałą placówką załogową na orbicie, która zbiera dane naukowe w szerokim zakresie dziedzin, obejmującym biologię roślin, egzobiologię, heliofizykę, fizjologię człowieka oraz nauki o cieczach. Do ISS laboratorium dotarło w lutym 2008 r. i zostało przyłączone do modułu "Node 2" po prawej stronie stacji. Po drugiej stronie przyłączono japońskie laboratorium Kibo. Jules Verne to bezzałogowy logistyczny statek kosmiczny. Może przewieźć do 7,7 ton ładunku i zaopatruje stację kosmiczną w zapasy, materiały naukowe i paliwo do silników rakietowych. Jego silniki mogą być również wykorzystane do wyniesienia stacji wyżej na orbitę, skutecznie przeciwdziałając przyciąganiu z ziemskiej atmosfery. % Zdaniem Dordaina, nowi adepci powinni umieć skorzystać z doświadczenia starszych astronautów, aby stać się "przedstawicielami Europy w kosmosie, którzy wspólnie z zagranicznymi kolegami, będą żyć, pracować, prowadzić badania i przywozić na Ziemię swoje unikalne doświadczenie, osiągnięcia i zaufanie, jakie pokładają w przyszłości. Oni wszyscy wywodzą się z pokolenia, które przejdzie z niskiej orbity Ziemi na Księżyc" - powiedział. "Zważywszy na okres funkcjonowania ISS, który ma być przedłużony do roku 2020 i dalej, uważam, że dzisiejszy wybór sześciu nowych astronautów pokazuje miejsce Europy" - stwierdza Di Pippo. W 2002 r. Rada ESA postanowiła utworzyć jeden korpus astronautów w Europie. Zatem działania, jakie będą podejmować nowi astronauci wiązać się będą nie tylko z misjami ESA, ale również z tymi zaplanowanymi we współpracy z Włoską Agencją Kosmiczną (ASI) oraz Narodową Agencją Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (NASA).

Niemcy, Dania, Francja, Włochy, Zjednoczone Królestwo