European Commission logo print header

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-06

Brytyjska inwestycja pomaga Europejskiemu Instytutowi Bioinformatyki przygotować się do projektu ELIXIR

Europejski Instytut Bioinformatyki (EBI) otrzymał 10 mln GBP (11,4 mln EUR) od Rady Badań Biologicznych i Biotechnologicznych (BBSRC), aby radykalnie zwiększyć swoje możliwości w zakresie przechowywania i obróbki danych. Ta znaczna inwestycja pomoże w zapewnieniu powodzenia, zakrojonego na szeroką skalę i finansowanego ze środków unijnych, projektu ELIXIR (Europejska infrastruktura dla nauk przyrodniczych na rzecz informacji biologicznych), który dotyczy przechowywania danych. Początkowo projekt ELIXIR dofinansowany na kwotę 4,5 mln EUR z tematu "Infrastruktury" Siódmego Programu Ramowego (7PR) miał zająć się brakiem stabilnego finansowania zasobów danych naukowych w Europie, takich jak oryginalne dane genomiczne. Jego celem jest stworzenie zrównoważonej infrastruktury informacji biologicznych w Europie oraz zarządzanie nią. Partnerzy projektu są przekonani, że zebrane i udostępnione w ramach projektu informacje wspomogą postępy w medycynie, naukach o środowisku, biotechnologii, rolnictwie i żywności. "Pozornie naukowcy zajmujący się onkologią i taksonomowie mają ze sobą niewiele wspólnego, ale jeśli istnieje coś, co leży u podłoża wszystkich dyscyplin biologicznych i ich zastosowań, to jest nią potrzeba dostępu do danych" - twierdzą partnerzy. Niewiarygodne ilości danych biologicznych, generowanych codziennie w całej Europie, przyniosą największe korzyści społeczności naukowej, jeżeli będą łatwo dostępne i przechowywane przez czas nieokreślony. Na przykład wysokowydajne metody sekwencjonowania genomu działają tak szybko i mają tak wysoką potencjalną wartość dla wielu dyscyplin, że elastyczny, wielkoskalowy system przechowywania okazuje się coraz bardziej potrzebny. Bez niego istnieją obawy, że dane mogą zostać utracone. ELIXIR, paneuropejska infrastruktura będzie wymagać długofalowego udziału i wsparcia od wiodących, unijnych ośrodków bioinformatycznych. Koszt projektu szacuje się na ponad 228 mln EUR. W czerwcu rząd Szwecji jako pierwszy zapewnił długoterminowe finansowanie projektu, przekazując 19 mln SEK (1,7 mln EUR) poprzez Szwedzką Infrastrukturę Bioinformatyczną na rzecz Nauk Przyrodniczych (BILS). EBI, ośrodek brytyjski, który jest częścią Europejskiego Laboratorium Biologii Molekularnej (EMBL) z siedzibą w Niemczech, ma pełnić funkcję ośrodka centralnego w sieci ELIXIR. Projekt wykorzysta nowoczesne superkomputery i technologie sieciowe do stworzenia wydajnego środowiska przechowywania danych, które będą pozyskiwane z tysięcy laboratoriów. Dane będą następnie przechowywane i organizowane w taki sposób, aby były dostępne dla obecnych i przyszłych pokoleń naukowców zajmujących się naukami przyrodniczymi. Nowe wsparcie finansowe umożliwi EBI rozbudowywanie istniejących zasobów danych i infrastruktury informatycznej, aby przygotować się do obsługi tych przytłaczających swym ogromem zadań. "Decyzja Wlk. Brytanii o zainwestowaniu w projekt ELIXIR jest ważnym kamieniem milowym w tworzeniu infrastruktury do obsługi informacji biologicznych w Europie" - mówi profesor Janet Thornton, Dyrektor EMBL-EBI i koordynator projektu ELIXIR. "EBI będzie ośrodkiem łączącym węzły sieci ELIXIR, który wspomoże naukę europejską na styku biologii, informatyki i zarządzania danymi - jednych z najbardziej dynamicznych obszarów współczesnych badań naukowych. "Oznacza to w szczególności, że będziemy w stanie wdrożyć nowej generacji techniki obróbki i przechowywania danych, które poradzą sobie z zalewem danych biologicznych i wspomogą przyszłe działania w zakresie biologii podstawowej, medycyny, rolnictwa i nauk o środowisku" - dodaje. "Brytyjscy fundatorzy nauki i EMBL-EBI są zobowiązani do zapewnienia naszym naukowcom możliwości korzystania z najnowszych technologii informatycznych do przechowywania, uzyskiwania dostępu i analizowania potężnych ilości danych generowanych przez współczesną bionaukę, aby przekuć je następnie na wiedzę i informacje" - oświadczył Doug Kell, Przewodniczący BBSRC. "Dane stanowią klucz do opanowania niektórych z najpilniejszych problemów, takich jak wyżywienie rosnącej populacji na świecie, radzenie sobie ze zmianami klimatu i zapewnienie nowych, wysokoskutecznych metod leczenia o minimalnych skutkach ubocznych."

Szwecja, Zjednoczone Królestwo