European Commission logo print header

Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-04-17

Od sfermentowanej żywności i napojów po kosmetyki: poznać świat drożdży

Z rezultatów nowych badań wynika, że drożdże mleczne mogły powstać w wyniku mającego miejsce tysiące lat temu przypadkowego spotkania pomiędzy muszką owocową a mlekiem, co ostatecznie doprowadziło do powstania takich przetworów mlecznych jak jogurt.

Żywność i zasoby naturalne icon Żywność i zasoby naturalne

Jaką rolę mógł odegrać ten niezwykły, dwuskrzydły owad w produkcji różnego rodzaju niepasteryzowanego sera takiego jak francuski ser Comté czy sfermentowanych napojów mlecznych takich jak kefir? Nowe badania naukowe wykazały, że około 6 000 lat temu starożytna muszka owocówka, odrobina szczęścia i połączenie się dwóch rodzajów mikroorganizmów mogły umożliwić ówczesnym rolnikom udomowienie drożdży i wytwarzanie sfermentowanych przetworów mlecznych. Pochodzący sprzed tysięcy lat przodek drożdży Kluyveromyces lactis (drożdże mleczne), znajdujących się w rzemieślniczych serach i sfermentowanych przetworach mlecznych, mógł powstać dzięki muszce owocowej. Z badania wspieranego przez finansowane ze środków UE projekty CHASSY, CODEKILLER, ELOXY i YEASTCELL wynika, że drożdże przejęły geny odpowiedzialne za rozpad laktozy od swoich kuzynów, drożdży z gatunku K. marxianus, a następnie zostały wykorzystane przez człowieka do fermentacji. Wyniki tego badania zostały opisane w czasopiśmie „Current Biology”.

Udomowienie