polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Broszura Results Pack

Biologia chemiczna: zestaw narzędzi chemicznych odpowiedzią na pytania natury biologicznej

W czasach średniowiecznych alchemia była swoistym prekursorem chemii określanym wówczas mianem „służebnicy medycyny”. Jak na ironię, obecnie, gdy granice między dyscyplinami naukowymi stają się coraz bardziej zatarte, związek pomiędzy nimi jest jeszcze silniejszy. W tej broszurze CORDIS Results Pack zilustrowano, w jaki sposób biologia chemiczna dostarcza narzędzi do zrozumienia epidemiologii różnych chorób i opracowywania bardziej skutecznych leków.

Badania podstawowe icon Badania podstawowe

Ciało ludzkie jest skomplikowaną maszyną chemiczną – precyzyjną i wydajną. Prawidłowe funkcjonowanie organizmu i stany chorobowe są ścisłe powiązane z koordynacją setek skomplikowanych reakcji chemicznych. Aby uzyskać jasny wgląd w funkcjonowanie organizmu i rozszyfrować chemiczne powiązania pomiędzy warunkami fizjologicznymi i patologicznymi, niezbędna jest interdyscyplinarna współpraca. Poprzez połączenie ze sobą podstawowych założeń obu tych dyscyplin biologia chemiczna ujawnia ważne struktury molekularne, metody i narzędzia do badania procesów biologicznych na poziomie chemicznym i manipulowania nimi. Badania często idą w parze z innymi przeplatającymi się dziedzinami chemii: chemią syntetyczną, analityczną i fizyczną.

Wkład UE w zdrowie

Komisja Europejska w pełni wspiera badania i rozwój w dziedzinie technologii medycznych. W ramach siódmego programu ramowego (7PR) UE z jej funduszy przeznaczono ponad 6 miliardów euro na projekty badawcze skupiające się na trzech kluczowych obszarach: „Biotechnologia, podstawowe narzędzia i technologie dla zdrowia ludzkiego”, „Przekładanie badań naukowych na zdrowie ludzkie” oraz „Optymalizacja świadczenia usług opieki zdrowotnej dla obywateli Europy”. W latach 20092013 dofinansowano łącznie 552 projekty. W ramach programu „Horyzont 2020” (2014–2020) UE zainwestowała ponad 7 miliardów euro w wyzwanie społeczne „Zdrowie, zmiany demograficzne i dobrostan”, skupiając się na realizowanych w ramach współpracy badaniach naukowych w dziedzinie zdrowia mających przełożenie na praktykę. Łącznie dofinansowano 562 projekty związane z biologią chemiczną. W latach 2009–2018 około 7 % projektów UE związanych z biologią chemiczną było finansowanych przez Europejską Radę ds. Badań Naukowych (ERBN).

Wyróżnienie przełomowych projektów UE

W niniejszej broszurze CORDIS Results Pack opisano osiem projektów oraz zawarto krótkie wprowadzenie do wciąż trwającej, ale bardzo obiecującej w początkowych etapach swoich prac badawczych inicjatywy. Projekty te przetarły szlaki w zakresie opracowywania narzędzi chemicznych, które umożliwiają lepsze zrozumienie różnych chorób, w tym raka, chorób zakaźnych i zaburzeń neurodegeneracyjnych. Stworzone rozwiązania mają również daleko idące konsekwencje w kontekście opracowywania i dostarczania leków. Wszystkie projekty są finansowane przez ERBN. W ramach trwającego projektu aLzINK określono ważny cel działania leku, który mógłby zapobiec kaskadzie zdarzeń, jakie z czasem prowadzą do wystąpienia u pacjenta choroby Alzheimera. W ramach projektu BTVI ukierunkowanego na zwiększenie skuteczności dostarczania leków zastosowano „proleki”, które ujawniają swoje działanie lecznicze po przekształceniu ich w organizmie w farmakologicznie czynny lek. W ramach projektu zaprezentowano syntezę leków przeciwnowotworowych, środków na rozszerzenie naczyń krwionośnych (stosowanych w leczeniu schorzeń układu krążenia) oraz leków przeciwbakteryjnych dostarczanych do tkanek lub narządów docelowych. Przy pomocy technik obrazowania, w szczególności znaczników fluorescencyjnych, opracowane w ramach projektu AUTO NERVE rozwiązanie pomaga zachować ciągłość cienkiej sieci nerwów otaczających raka gruczołu krokowego, czyniąc je bardziej widocznymi, a w konsekwencji zmniejszając inwazyjność operacji mających na celu usunięcie nowotworu. W toku projektu INCYPRO naukowcy opracowali nową strategię stabilizacji chemicznej, która ma zwiększyć trwałość enzymów i zmienić ich aktywność, aby ostatecznie móc produkować bardziej skuteczne leki. W ramach innego projektu – LEGO – stworzono syntetyczne struktury molekularne zbudowane w sposób przypominający konstrukcję z klocków Lego, które przekierowują własną obronę immunologiczną organizmu – jego przeciwciała – na komórki nowotworowe. Z kolei zespół projektu MINIRES stworzył elastyczny materiał, który odwzorowuje tkanki biologiczne, do stosowania w biomedycynie oraz w wypełniaczach wykorzystywanych w medycynie estetycznej. Przyjęte w ramach projektu podejście polegało na modyfikacji naturalnego białka (żywicy) o gumopodobnych właściwościach. W ramach projektu NICHOID natomiast wyhodowano syntetyczne kultury komórkowe w celu zbadania, co jest czynnikiem kontrolującym losy różnicowania się komórek macierzystych. Wyniki projektu mogą pomóc w regeneracji tkanek i rozwoju medycyny regeneracyjnej. Z kolei naukowcy z projektu REGENERBONE opracowali powłoki biometryczne o właściwościach sprzyjających regeneracji kości, które powodują mniej działań niepożądanych niż przeszczepy pobrane z własnego ciała pacjenta. Wreszcie, w ramach trwającego projektu VERDI opracowywane są specjalistyczne nanocząsteczki do zwalczania chorób kości, takich jak rak czy zakażenia kości i osteoporoza.