polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-06-18

Establishing cryopreservation methods for conserving european plant germplasm collections

Przechowując rośliny dla przyszłych pokoleń

W czasach, gdy wiele gatunków roślin na świecie zagrożonych jest wyginięciem, potrzeba ochrony ich różnorodności biologicznej wydaje się jeszcze bardziej istotna.

Celem projektu CRYMCEPT finansowanego ze środków UE było wprowadzenie konkretnych metod krioprezerwacji do szeregu banków plazmy zarodkowej roślin. Chodzi ogólnie o to, by wspierać projekty związane z roślinami, a także chronić ich gatunki i prowadzić badania nad ich potencjalnymi dobrymi efektami w innych branżach, takich jak np. branża farmaceutyczna. Krioprezerwacja odnosi się do długoterminowego przechowywania i konserwacji tkanek lub komórek w ujemnych temperaturach, co prowadzi do zaniku wszelkich funkcji komórkowych, włącznie ze śmiercią komórek. W niemieckiej firmie DSMZ, która była partnerem projektu, opracowano metody służące do ekstrakcji i dwuwymiarowego rozdziału białek. Cząsteczki białek pochodziły z bananów, jabłek i ziemniaków. Celem projektu było zbadanie wzorów białek znajdujących się w tkankach tych roślin, zapewniając w ten sposób najwyższą możliwą skuteczność procesu krioprezerwacji. Podnoszenie tolerancji białek na krio-obróbkę jest mocno uzależnione od ich poziomu w komórkach i zachowania w różnych warunkach. W wyniku badań wykazano szereg zmian metabolicznych zachodzących w bananach, związanych z obróbką sacharozy przed procesem krioprezerwacji. Dalsze badania umożliwią analizę metabolizmu w warunkach stresowych i wypróbowanie innej, mniej destruktywnej metody przechowywania.