polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-21

From river catchement areas to the sea : a comparative and integrated approach to the ecology of mediterranean coastal zones for sustainable management

Badanie zmian ekologicznych z zastosowaniem zróżnicowania genetycznego

W ramach projektu MED-CORE obserwowano zmiany ekologiczne zachodzące na plażach Morza Śródziemnego na przykładzie zmieraczka plażowego Talitrus saltator.

Zmienność genetyczną zmieraczka T. Saltator badano w różnych miejscach oraz w czasie. Zmieraczek T. saltator jest drobnym skorupiakiem zamieszkującym strefę supralitoralną plaż piaszczystych, czyli obszar powyżej wiosennej linii przypływu, który jest opryskiwany falami morza, lecz nie znajduje się pod wodą. W próbkach populacji zmieraczka T. saltator pobranych z różnych miejsc stwierdzono dużą zmienność genetyczną. Równie dużą zmienność wykazano w próbkach uzyskanych z odcinka plaży w Uccelina w Toskanii. W niektórych miejscach zmieraczek T. saltator nie występował, prawdopodobnie z powodu erozji wybrzeża wpływającej na przeżywalność miejscowej subpopulacji tego skorupiaka i mogącej również powodować zmniejszenie różnorodności genetycznej. Spadek populacji gatunku i utrata zróżnicowania genetycznego mogą stwarzać zagrożenie miejscowym wyginięciem. Inne czynniki, np. skutki działalności człowieka w odniesieniu do ekosystemu, mogą mieć podobny wpływ na zmienność genetyczną populacji. Należy zauważyć, że niektóre próbki zmieraczka T. saltator zostały pobrane z plaż cieszących się ogromną popularnością wśród turystów. Dane zebrane w tej części projektu MED-CORE ogólnie zgadzały się z wynikami wcześniejszych badań laboratoryjnych dotyczących zmieraczka T. saltator. Zarówno nowe dane, jak i poprzednie rezultaty wskazują, że stabilny pas wydm piaszczystych i brak działalności człowieka na plażach mogą przyczyniać się do utrzymania zmienności genetycznej populacji zmieraczka plażowego.