polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-21

New technologies for olive mill waste water detoxification and product recovery

Wpływ ścieków z wytwórni oliwy na właściwości gleby

W ramach projektu NEWTECHOMW opracowano nowe, tanie technologie redukowania zawartości fenolu w ściekach z wytwórni oliwy (OMW, Olive Mill Wastewater). Uzyskano to z wykorzystaniem naturalnych katalizatorów zawierających składniki obecne w glebie.

W projekcie NEWTECHOMW przeprowadzono badania wpływu ścieków OMW na chemiczne i biochemiczne własności gleby. Zmierzone zostały, dla różnych okresów czasu, zmiany aktywności enzymów w próbkach gleby z dwoma różnymi stosunkami OMW/gleba. Toksyczny wpływ gleby z OMW i bez OMW na wzrost roślin zbadano także, przeprowadzając próby kiełkowania. Wyniki pokazały, że równocześnie występuje kilka zjawisk aktywujących lub hamujących. Przemiana chemiczna fenoli w OMW katalizowana była za pomocą żelaza i manganu obecnych w glebie, co pozwoliło zredukować toksyczny wpływ ścieków na wzrost roślin. Podczas badania próbek dla dwóch różnych stosunków OMW/gleba nie stwierdzono znaczących różnic w ich właściwościach chemicznych i fizycznych. Jednak wyniki uzyskane dla właściwości biochemicznych wykazały, że z upływem czasu znacząco wzrasta różnica aktywności enzymów między próbkami gleby z OMW i gleby bez OMW. Przeprowadzono próby właściwości gleby po potraktowaniu OMW, przed i po detoksyfikacji próbek celem zredukowania zawartości fenolu. Wyniki pokazały, że aktywność większości enzymów w próbkach potraktowanych detoksyfikowanymi ściekami OMW, o niższej zawartości fenolu, była mniejsza. Przeprowadzono porównanie z wynikami dla próbek gleby, które zawierały nieprzetworzone ścieki OMW. Próby kiełkowania wykazały, że środowisko gleby było mniej przyjazne dla rozwoju roślin przy wyższym stosunku OMW/gleba. Natomiast w przypadku niższego stosunku OMW/gleba zaobserwowano osłabienie kiełkowania tylko o 20%. Poza tym zastosowanie ścieków OMW, z których usunięto fenole, jest mniej szkodliwe dla gleby niż stosowanie nieuzdatnionych OMW.