polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-27

Development of prophylactic and therapeutic vaccines optimised for cellular processing and presentation to t lymphocytes and targeted to professional antigen presenting cells (protarvac)

Wspomaganie transportu w układzie immunologicznym

Transport peptydów z obszaru cytoplazmy i ich prezentacja na błonie komórkowej umożliwia określenie "stanu zdrowia" komórki. Celem ostatnich badań było udoskonalenie procesu transportu tych sekwencji w obrębie komórki.

Zdrowie populacji europejskiej jest narażone na atak wirusów, takich jak HIV i wirus zapalenia wątroby typu C (HCV). Oszacowano, że od jednego do pięciu procent obywateli Europy badanych pod kątem obecności wirusa HCV jest serododatnia. Ze względu na brak skutecznych terapii, w ramach projektu PROTARVAC podjęto próbę opracowania nowej szczepionki, której podstawą było zwiększenie skuteczności produkcji epitopów — sekwencji peptydów, która docelowo będzie rozpoznawana przez komórki układu immunologicznego. Podstawą określonych zadań zespołu projektowego z L' Institut National de la Santé et de la Recherche Médicale (INSERM) było działanie transportera związanego z przetwarzaniem antygenu (TAP). Białko przenosi peptydy głównie z cytozolu do układu błon, jakim jest retikulum endoplazmatyczne. Następnie po określeniu obecności peptydów można uzyskać obraz stanu zdrowia komórki. Właściwości fizyczne peptydów wskazują zarażenie komórki wirusem, po czym komórka staje się celem komórek T cytotoksycznych. Bodźcem do przeprowadzenia badań był fakt, że nie wszystkie peptydy są przenoszone z jednakową skutecznością. Aby zwiększyć skuteczność transportu peptydów, naukowcy zastosowali nowatorską metodę, która polegała na rozszerzaniu cząsteczek przez dodanie do peptydów wybranych sekwencji. Na podstawie wyników zespół wykazał zdecydowane zwiększenie transportu epitopów. Po pierwsze, wzrósł proces prezentacji epitopów dla limfocytów T w skali ogólnej. Po drugie, standardowe sekwencje aminokwasów z jedną do trzech reszt zwiększyły powinowactwo transportera TAP w stosunku do początkowej zdolności przyciągania do transportera. Kolejnym celem badań było określenie potencjału tworzenia poliepitopów. W tym celu do połączenia epitopów użyto cząsteczek wydłużających. Zaprojektowana sekwencja przyspieszała rozszczepienie enzymu przed wiązaniem, jednocześnie skutecznie prezentowała każdy peptyd w błonach retikulum endoplazmatycznego. Wyniki tych badań mogą posłużyć do opracowania szczepionki z udziałem wiązań epitopów. Zasadniczo pozwoli to wzmocnić konkurencyjność europejskiego przemysłu biotechnologicznego.