polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-27

Zinc effects on nutrient / nutrient interactions and trends in health and ageing.

Doskonałe zdrowie dzięki cynkowi

Uszkodzenia komórek wywołane kumulacją silnie reakcyjnych wolnych rodników wiążą się z wieloma chorobami wieku podeszłego. W ramach europejskiego projektu ZENITH naukowcy zbadali możliwość zmniejszenia stresu oksydacyjnego za pomocą suplementów cynkowych.

Cynk, będący pierwiastkiem śladowym, towarzyszy ogromnej liczbie reakcji biochemicznych zachodzących w ludzkim organizmie. Rola cynku wiąże się z najbardziej podstawowymi mechanizmami komórkowymi. Jest on wymagany w reakcjach syntezy białek i kwasu DNA oraz podczas wszystkich etapów cyklu komórkowego. Cynk znajduje się w szerokim zakresie produktów żywnościowych, w tym w mięsie, nieprzetworzonych węglowodanach, fasoli oraz ziarnach. Z tego powodu prawidłowa dieta dostarcza odpowiednią dzienną dawkę cynku. W przypadku ludzi starszych istnieje jednak prawdopodobieństwo niedoborów spowodowanych zmniejszonym spożyciem pokarmu połączonym ze zmniejszonym wchłanianiem. Dzięki projektowi ZENITH finansowanemu przez UE naukowcy zbadali wpływ cynku na zdrowie ludzi starszych w wieku od 70 do 85 lat. W przeciągu sześciu miesięcy podano umiarkowaną dawkę cynku w celu dokonania pomiarów wpływu na uszkodzenia wywołane tlenem aktywnym. Wskaźniki stresu oksydacyjnego zostały zmierzone w liczącej 100 osób grupie ochotników z Rzymu. Zbadano zawarte w osoczu i limfocytach przeciwutleniacze biorące udział w metabolizmie oraz rozpadzie aktywnych cząsteczek tlenu. Były to między innymi karotenoidy, beta-karoten oraz koenzym 10. Zbadano także różne enzymy będące częścią metabolizmu tlenu aktywnego. Zebrano obszerny zbiór danych. W celu zapewnienia odpowiedniego układu doświadczalnego monitorowano przyjmowanie pierwiastków śladowych będących przeciwutleniaczami, takich jak karotenoidy, retinol oraz witamina E. Zmierzono także poziomy miedzi i żelaza, ponieważ mają one wpływ na metabolizm cynku. W przypadku osób starszych rezultaty suplementacji cynku wykazały, że przyjmowane dawki nie wpłynęły w istotnym stopniu na zmianę biochemicznych markerów stresu oksydacyjnego. W przypadku zdrowych ludzi starszych suplementacja cynku nie jest skutecznym sposobem wzmocnienia ochronnego działania przeciwutleniaczy. W odniesieniu do problemów związanych ze starzejącą się populacją Europy profilaktyka jest lepszym wyjściem od kosztownych terapii. Dieta oraz rozsądne stosowanie suplementów stanowią centralny element zdrowego stylu życia.