polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-06-18

Rekombinowane drożdże tworzą biopolimery klasy przemysłowej

Geny bakteryjne, wprowadzone do genomu drożdży, mogą umożliwić konwersję lipidów do karotenoidów, estrów woskowych oraz biopolimerów. Związki te są ważnym składnikiem wykorzystywanym do produkcji biopaliwa do silników wysokoprężnych, a także mają ogólne zastosowanie w przemyśle chemicznym.

Genetycznie zmodyfikowane drożdże mogą dokonywać konwersji lipidów w biopolimery, wosk oraz inne substancje chemiczne, takie jak polihydroksyalkanolany (PHA), które mogą wyeliminować konieczność stosowania bardzo kosztowej syntezy chemicznej. Na wszystkie te produkty występuje wysokie zapotrzebowanie w branży chemicznej i biotechnicznej. Projekt Lipoyeasts ma na celu stworzenie szczepu zdolnego do przetwarzania różnych typów naturalnych lipidów w biopolimery klasy przemysłowej. W celu realizacji tego celu europejscy naukowcy zablokowali endogenną produkcję lipidów w drożdżach, wprowadzili geny bakteryjne odpowiedzialne za produkcję związków docelowych i wybrali szczepy, które w dużym stopniu uzależnione były od zewnętrznej dostawy lipidów. W ramach projektu utworzono, poprzez konwersję lipidów w PHA, genetycznie zmodyfikowane drożdże z plonem na poziomie 20-25%, który stanowi najwyższy plon uzyskany dotąd przez jakikolwiek szczep drożdży. Ponadto naukowcy zidentyfikowali zakres lipidów oraz kwasów tłuszczowych najlepiej sprawdzających się w produkcji PHA przy użyciu drożdży. Podobną strategię zastosowano w celu uzyskania szczepów drożdży produkujących estry woskowe, karotenoidy oraz biopaliwo do silników wysokoprężnych. Dodatkowo badacze przekazali prawo do swojej platformy umożliwiającej produkcję estrów woskowych/biodiesla za pomocą drożdży dużemu przedsiębiorstwu biotechnologicznemu w Stanach Zjednoczonych, a ponadto przekazują rękopis zawierający opis tego wynalazku. W ramach projektu Lipoyeasts opracowano nowatorską technologię, która nie tylko zastąpi kosztową (i czasami niebezpieczną) syntezę chemiczną, ale również przyczyni się do wyeliminowania wycieków ropy poprzez zastosowaniowe podejścia przyjaznego środowisku.