polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-06-18

Microbial persuasion: cross-species triggering of biofilm dispersal as a competitive strategy in marine Bacilli

Razem raźniej – tworzenie się i rozpraszanie biofilmu

Kultury bakterii mogą się ze sobą wiązać dla bezpieczeństwa, tworząc śluzowatą powłokę, która zakleja rury i zanieczyszcza zbiorniki wody. W ramach projektu finansowanego przez UE naukowcy badają obecnie procesy biologiczne odpowiadające za tworzenie się i rozpad tych tzw. biofilmów.

Biofilm jest złożoną kulturą mikroorganizmów, w której komórki przywierają do siebie, przez co zwiększają swoją zdolność do przeżycia. Biofilmy można znaleźć wszędzie, w tym na naszych zębach jako płytkę nazębną, a także w wyściółce jelit. Mogą się one też osadzać na statkach i prowadzić do korozji ich stalowych kadłubów. Mikroorganizmy mogą wydzielać lepką substancję, która działa jak środek mocujący, utrzymując komórki razem i chroniąc je przed światem zewnętrznym. Stwierdzono, że bakterie schowane w biofilmie są mniej wrażliwe na środki antymikrobiologiczne. Biofilmy mogą także działać jako rezerwuar bakterii i wywoływać choroby. Związki badane obecnie w ramach projektu Biofilm przyczyniają się do rozkładu środka mocującego biofilm i rozpraszają zawarte w nim bakterie. Badacze analizują także substancje wytwarzane przez bakterię Bacillus licheniformis, za sprawą których inne bakterie mogą być oddzielane od ich biofilmu. Przedmiotem projektu jest badanie mechanizmów skoordynowanego, prowokowanego rozpadu biofilmu. W związku z tym naukowcy badają związki rozpraszające biofilm (BDC) wytwarzane przez morskie bakterie, a także geny, które odpowiadają za ich wytwarzanie oraz szlaki regulacyjne. Stwierdzono, że związki BDC to hormony, które rozkładają biofilm, powodując szybkie rozproszenie bakterii. Wiedza ta umożliwiła rozpracowanie mechanizmu rozpraszania, co pozwala zapobiegać tworzeniu się nowych biofilmów. Dzięki pracy konsorcjum mikrobiolodzy mogą lepiej poznać procesy tworzenia się i rozpadu biofilmów oraz ich rolę w rozprzestrzenianiu się chorób. Głównym osiągnięciem projektu jest jednak odkrycie, że enzymy wydzielane przez bakterie działają jak środki rozpraszające biofilm. Wyniki mogą znaleźć zastosowania komercyjne. Jeden z uczestników projektu już złożył wniosek patentowy w Wielkiej Brytanii.