polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Markers for emphysema versus airway disease in COPD

Wkraczanie na teren chorób płuc

Przewlekła obturacyjna choroba płuc zajmuje wysoką pozycję na globalnej liście przyczyn przedwczesnych zgonów. Charakteryzuje się rozedmą płuc i chorobą dróg oddechowych, z których obie prowadzą do niedrożności dróg oddechowych.

Mimo że większość pacjentów z przewlekłą obturacyjną chorobą płuc (POChP) cierpi zarówno na rozedmę, jak i chorobę dróg oddechowych, w niektórych przypadkach występuje tylko jedna z tych cech. Celem projektu "Markery do rozróżniania rozedmy płuc i choroby dróg oddechowych w POChP" (EVA) jest identyfikacja markerów powiązanych konkretnie z rozedmą i chorobą dróg oddechowych na poziomach DNA, RNA i białek. Zespół tego finansowanego przez UE projektu zajmuje się hipotezą, według której procesy prowadzące do tych patologii można rozróżnić na podstawie reakcji zapalnej i predyspozycji genetycznych. Uczestniczące w nim ośrodki kliniczne dotychczas dokonały rekrutacji około 180 chorych i 170 osób zdrowych do roli kontrolnej. Do wybierania pacjentów z rozedmą albo chorobą dróg oddechowych używane są skany tomografii komputerowej (CT). Analiza obrazu umożliwi dalsze opisanie rozedmy na podstawie gęstości tkanki płucnej oraz choroby dróg oddechowych na podstawie grubości ich ścian. Na podstawie wykresu obszaru ścian dróg oddechowych w stosunku do gęstości płuc można rozpoznać, czy pacjenci mają tylko rozedmę czy też tylko chorobę dróg oddechowych. Materiał uzyskany z płuc i krwi zostanie przeanalizowany pod kątem elementów ekspresji genowej. Niemniej kluczowa analiza zostanie przeprowadzona w jednym pakiecie na końcu badań, gdy zostaną już zebrane wszystkie próbki. Wtedy będą dostępne dane DNA, RNA i białek zarówno wszystkich chorych, jak i grupy kontrolnej. Pomoże to zespołowi EVA w uzyskaniu wyników niezbędnych do identyfikacji markerów skojarzonych konkretnie z subfenotypami rozedmy płuc i choroby dróg oddechowych. Markery te, jako elementy zróżnicowanej patogenezy dla różnych procesów chorobowych w POChP, będą nadzwyczaj przydatne do diagnozowania subfenotypów. Takie markery będą również stanowić podstawę do poszukiwania celów dla nowych metod leczenia POChP. Da to także większe szanse na lepsze radzenie sobie z tą chorobą.