polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-29

Discovering Quorum sensing in industrially useful Fungi, a novel approach at molecular level for scaling-up in white biotech

Cząsteczki umożliwiające wyczuwanie kworum na rzecz doskonalszej biofermentacji

Tematem europejskiego projektu była nowa strategia produkcji metabolitów wtórnych na skalę przemysłową przy wykorzystaniu cząsteczek umożliwiających wyczuwanie kworum

Bakterie i grzyby reagują na gęstość populacji i regulują ekspresję genów, stosując strategię znaną jako wyczuwanie kworum (ang. quorum sensing – QS). Mechanizm ten pozwala im na koordynację określonych zachowań i zasadniczo pełni rolę środka komunikacji. W ramach europejskiej inicjatywy skupiono się na identyfikacji cząsteczek zaangażowanych w ten proces, aby zwiększyć wydajność ważnych ze względów przemysłowych bioproduktów powstających w wyniku namnażania się grzybów. Dokładniej rzecz biorąc, w projekcie finansowanym przez UE pod nazwą Quorum prześledzono strategię QS w nanoskali, aby lepiej zrozumieć fizjologię grzybów w systemach poruszanych oraz sposób, w jaki biosyntetyzują one produkty docelowe. Korzystając z rozmaitych eksperymentalnych technik od genomiki funkcjonalnej po biologię molekularną i fizjologię grzybów, partnerzy projektu odkryli cząsteczki, które regulowały zarodnikowanie i produkcję metabolitów wtórnych lub były zaangażowane w transdukcję sygnału. Molekuły QS zostały egzogennie dodane do nieprzerwanej hodowli grzyba szczepu Aspergillus terreus w celu określenia strategii udoskonalenia produkcji metabolitów wtórnych o znaczeniu przemysłowym. Podejście to zaowocowało poprawą ważnych z komercyjnego punktu widzenia metabolitów, lakkazy. W ramach projektu Quorum opracowano także czujniki, które można byłoby wykorzystać w bioreaktorach w skali mini i micro i oczekuje się, że przyniosą korzyści dla sektora biotechnologicznego. Wyniki projektu Quorum to najnowsze odkrycie w zakresie produkcji enzymów i chemikaliów wysokowartościowych; istnieje przekonanie, że zwiększą one konkurencyjność i poziom zrównoważeniu gałęzi europejskiego przemysłu.