polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-30

Characterizing the effects of the Mediterannean diet on endothelial dysfunction

Mobilne MITE wędrują na pierwszy plan w regulacji genów

Przenoszenie elementów genetycznych z jednego miejsca w drugie w genomie odpowiada za bardzo dynamiczne sytuacje dotyczące rozwoju i choroby. W ramach finansowanego przez UE projektu zbadano mikroskopowy transpozon specjalnego typu i jego wpływ na sąsiadujące geny.

Ruchome sekwencje genów to potężna metoda modyfikacji genomu. Tak zwane transpozony (TE) lub geny wędrujące potrafią generować mutacje, pozwalając umieszczać się w pozycjach strategicznych względem genu. Mogą być również źródłem zmian chromosomalnych. Fakt, że składają się na ponad połowę DNA w organizmie, daje wyobrażenie o tym, jak ważne transpozony mogą być dla ekspresji, rozwoju i ewolucji genów. Celem projektu "Regulacja transpozonów u roślin i ich wpływ na ewolucję genomu" (Transplant) było objaśnienie ich roli w powszechnie występującym modelu roślinnym Arabidopsis, znanej jako rzodkiewnik pospolity. Zespół projektu Transplant skupił się w szczególności na miniaturowych transpozonach sekwencji odwróconej (MITE). Występujące w dużej liczebności w genomie i zbyt małe, by kodować białko, MITE stanowią transpozony specjalnego typu w genomie. Członkowie projektu chcieli ustalić wpływ MITE na ekspresję sąsiadujących genów. Celem projektu było także przeanalizowanie, czy miniaturowe sekwencje odegrały rolę w organizacji genomu. Członkowie projektu Transplant opracowali odpowiednie narzędzia bioinformatyczne, by uściślić informacje na temat genomu Arabidopsis. Zbadano także wpływ transpozonów. Dalsze badania w ramach projektu skupią się na poziomach metylacji związanej z wybranymi MITE w celu potwierdzenia zebranych dotychczas danych bioinformatycznych. Postęp genomiki od chwili przedstawienia około pięćdziesięciu lat temu na operonie laktozowym pierwszego złożonego mechanizmu regulacji genetycznej jest zawrotny. Zakres zastosowań dla kontrolowania wędrujących genów jest jeszcze potężniejszy i obejmuje cały obszar badań nad strukturą i regulacją genomiczną.