CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Mathematical modelling of beta-catenin and ras signalling in liver and its impact on proliferation, tissue organization and formation of hepatocellular carcinomas

Modelowanie rozwoju raka

Karcynogeneza to złożony proces, który obejmuje aktywację lub wyciszenie różnych ścieżek sygnalizowania. Europejskie konsorcjum podjęło się modelowania połączonych wpływów dwóch ścieżek związanych z rakiem w rozwoju raka wątroby.

Wątroba to ważny narząd o wielu funkcjach, takich jak m. in. synteza białek, detoksyfikacja i produkcja enzymów trawiennych. Mechanizmy tworzenia struktury wątroby przez komórki i ich zachowania w czasie regeneracji lub powstawania guzów są słabo rozumiane. Aby pogłębić naszą wiedzę w tym obszarze, powstał projekt Cancersys, finansowany przez UE, którego twórcy skupili się na opracowaniu modelu architektury wątroby i raka wątrobowokomórkowego. Na początek zespół projektu ustalił procedurę przestrzenno-czasowego modelowania tkanki na podstawie konfokalnych skanów laserowych, przetwarzania obrazu i trójwymiarowej rekonstrukcji tkanki. Tę technikę zastosowano, by zrozumieć mikroarchitekturę wątroby w czasie formowania się raka. Model Cancersys uchwycił strukturę zrazików wątroby, koncentrując się na żyłach, a także komórkach zdrowych i złośliwych. Model usprawnił analizę rozmaitych parametrów, takich jak stan i częstotliwość proliferacji komórki, współczynnik śmierci komórkowej i trójwymiarowa orientacja komórki podczas tworzenia się nowotworu. Na drugim etapie, zintegrowano w modelu szlaki beta kateniny i sygnalizowania ras. Celem było określenie z wyprzedzeniem wpływu aktywacji tych związanych z rakiem ścieżek na decyzję dotyczącą pojedynczej komórki i organizację tkanki. Poprzez połączenie podejścia modelującego z profilowaniem ekspresji całego genomu z hepatocytów z aktywowaną beta kateniną lub sygnalizowaniem ras, naukowcy zidentyfikowali ujemne interakcje między dwiema ścieżkami. Sygnalizowanie poprzez beta kateninę doprowadziło do osłabienia ekspresji genów, które są dodatnio regulowane modułem sygnalizowania ras i vice versa. Naukowcy planowali testowanie cząsteczek kandydujących odpowiedzialnych za interakcję indukcyjnej beta kateniny i sygnalizowania ras u myszy transgenicznych. Model Cancersys zaoferował podejście predykcyjne w celu określenia roli kaskad sygnalizowania związanych z rakiem w przypadku raka wątrobowokomórkowego. Partnerzy projektu żywią nadzieję, że ich model przyczyni się do zaprojektowania efektywnych przeciwnowotworowych strategii interwencyjnych i leczniczych.