polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

The Development and Validation of a Rapid Millifluidic DNA analysis system for forensic casework samples

Szybkie wykrywanie DNA w walce z przestępczością i terroryzmem

Uzyskanie wyników badań DNA trwa zwykle od 3 do 5 dni, chociaż mając odpowiednią sumę pieniędzy, można przeprowadzić takie badania w ciągu jednego dnia. Wyobraźmy sobie jednak, co by było, gdyby materiał genetyczny z krwi, włosa czy nasienia można było przebadać na miejscu przestępstwa w zaledwie kilka godzin.

W ramach finansowania ze środków UE naukowcy zajęli się badaniem możliwości stworzenia taniego, przenośnego i łatwego w obsłudze urządzenia, które umożliwiłoby opracowanie profilu DNA w ciągu dwóch godzin. W celu opracowania tak solidnego i niezawodnego instrumentu na potrzeby medycyny sądowej powołano projekt MIDAS ("The development and validation of a rapid millifluidic DNA analysis system for forensic casework samples"). W trakcie jego realizacji badacze natknęli się na nowe, ekscytujące wyzwania naukowe. Przykładem może być konieczność wyekstrahowania DNA z większej liczby próbek, takich jak krew, nasienie czy ślina, które mogą być zmieszane, zanieczyszczone lub po prostu zniszczone. Niezbędne jest przeprowadzenie dalszych badań w celu sprawdzenia, czy różne próbki reagują w taki sam sposób, jednak zespół podjął już decyzje w sprawie ogólnej konstrukcji i elementów urządzenia. Opracowano dokumenty, w których zarysowano wskazówki techniczne i naukowe, do których należy się zastosować, by oczyścić i przeanalizować DNA. Projekt stanowi fundament prac, dzięki którym szybkie analizowanie DNA może stać się w przyszłości rzeczywistością. Urządzenie, dzięki któremu śledczy mogliby tak szybko uzyskiwać profile DNA, byłoby pomocne w śledztwach dotyczących zabójstw, gwałtów, a nawet w zwalczaniu terroryzmu.