polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-06-18

Sustaining access to Tissues and data frOm Radiobiological Experiments

Hurtownia danych radiobiologicznych

Wymiana danych i zasobów w obrębie społeczności naukowej jest korzystna, ponieważ pozwala na ponowną analizę wyników eksperymentów w świetle nowej wiedzy z danej dziedziny. Nowa inicjatywa STORE ma za zadanie stworzenie zcentralizowanej bazy danych, pozwalającej na przechowywanie i współdzielenie danych naukowych z dziedziny radiobiologii.

Starsze dane z badań radiobiologicznych, prowadzonych w latach 1950–1999, są bezcenne, ponieważ podobne prace nie mogłyby zostać powtórzone z powodu ograniczeń natury etycznej i finansowej. W związku z tym społeczność radiobiologów ustanowiła Międzynarodowe Archiwum Radiobiologiczne, aby przechowywać dane z wcześniejszych badań. Niedawne postępy techniczne umożliwią gromadzenie większej ilości informacji ze starszych badań i wgląd w ich wyniki. Co więcej ograniczy się testy na zwierzętach, zapobiegając powtarzaniu wcześniej przeprowadzonych eksperymentów. Finansowany przez UE projekt "Sustaining access to tissues and data from radiobiological experiments (STORE) miał na celu ustanowienie elektronicznej bazy danych. Obejmie dane zebrane z archiwów radiobiologicznych oraz wyniki przeszłych, bieżących i przyszłych badań radiobiologicznych. Baza danych może też służyć jako katalog zbiorów próbek tkankowych lub zawierać kompletne skany skrawków histopatologicznych w formie archiwum wirtualnego. Baza danych zostanie udostępniona określonym pracownikom, lecz nie ogółowi społeczeństwa. Oprócz bazy danych konsorcjum STORE opracowało standardowe procedury działania dotyczące przechowywania próbek do użycia w przyszłości i przechowywania danych eksperymentalnych. Zweryfikowano metody ekstrakcji DNA i RNA z przechowywanego materiału, jak również protokoły oceny jakości i użyteczności do dalszego przetwarzania. Wszystkie procedury zostały udostępnione w formacie elektronicznym na stronie internetowej projektu. UE silnie wspiera współpracę pomiędzy naukowcami o różnych specjalizacjach i z różnych krajów, między innymi w ramach przyszłego programu "Horyzont 2020". Międzynarodowe działania mające na celu zachowanie i współdzielenie informacji naukowych przyniosą ogromne korzyści dla takiej współpracy. Podsumowując, aby zmaksymalizować osiągnięcia naukowe i zminimalizować koszty konieczne jest utworzenie zasobów i archiwów danych podobnych do tych, które są wynikiem inicjatywy STORE.