polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-15

Reduced allergenicity of processed foods (containing animal allergens)

Technologie wykrywania alergenów

Żywność wywołująca alergie może w pewnych okolicznościach okazać się szkodliwa dla zdrowia konsumenta i wpłynąć na jakość życia. Opracowanie mniej alergogennej żywności będzie korzystne dla europejskich konsumentów, pracowników służby zdrowia oraz przemysłu żywnościowego.

W ramach finansowanego przez UE projektu REDALL badano żywność wywołującą alergie i próbowano opracować technologie mające wspomóc ich wykrywanie. Ogólnym celem jest wykorzystanie odkryć naukowych projektu do identyfikacji alergenów żywnościowych i opracowanie mniej alergogennej żywności. Naukowcy zastosowali technologie biologii molekularnej w celu podjęcia próby zidentyfikowania śladowych ilości konkretnego materiału biologicznego pochodzenia drobiowego i wołowego w produktach żywnościowych. Materiały te mogą działać jako alergeny i dlatego technologie ich wykrywania stanowią kluczowy aspekt badań. Łańcuchowa reakcja polimerazy (PCR, polymerase chain reaction) opiera się przede wszystkim na amplifikacji in vitro fragmentów DNA w skrajnie niskich stężeniach początkowych, do uzyskania ilości umożliwiającej dokładne wykrycie. Partnerzy określili przydatność różnych technologii wykrywania potencjalnego materiału alergogennego w różnorodnych próbkach żywnościowych. Metody PCR zostały uznane za najbardziej odpowiednie do wykrywania śladowych ilości wołowiny i kurczaka. Natomiast do wykrywania mleka i jajek powinien być stosowany enzymatyczny test immunosorpcyjny ELISA (Enzyme linked immunosorbent assay).