European Commission logo print header

Synthesis of Targeted Organometallic Anticancer Drugs and their mode of Action

Polowanie na nowe związki przeciwnowotworowe

W ramach inicjatywy finansowanej przez UE prowadzone są badania nad nowymi związkami przeciwnowotworowymi oraz ich wpływem na wewnątrzkomórkowe reakcje chemiczne.

W toku projektu Stoada badano związki bazujące na rutenie (Ru), który jest pierwiastkiem metalicznym, kurkuminie i białkowym prekursorze tromboplastyny osoczowej (PTA). Kurkumina to jasnożółta substancja znajdująca się w szafranie. Związki te mogą służyć za elastyczne rusztowanie, do którego można przyczepiać grupy o znanej funkcji biologicznej. Grupy funkcjonalne są szczególnymi grupami atomów w cząsteczkach, determinującymi ich reakcje chemiczne. Jeden z biologicznych skutków działania tych związków polega na zatrzymaniu prawidłowego cyklu komórkowego, czyli cyklu zmian związanych z replikacją w toku życia komórki. Konsorcjum projektu Stoada ("Synteza celowanych organometalicznych leków przeciwnowotworowych oraz sposób ich działania") może dostarczyć cennych informacji na temat mechanizmów aktywności przeciwnowotworowej oraz umożliwić opracowanie nowych, lepszych sposobów leczenia. Chemiczna budowa tych związków jest określana przy użyciu spektroskopii opartej na rezonansie magnetycznym (MR), analizy pierwiastkowej i spektrometrii masowej. Badania prowadzone są także z zastosowaniem analiz biologicznych opartych na kompleksach (6-areny)Cl2(PTA) i biologicznie czynnych grupach o znanych właściwościach leczniczych. Testy pokazują, że związki na bazie rutenu są umiarkowanymi inhibitorami fizjologicznie dominujących izozymów anhydrazy węglanowej, będących rodzajem enzymów. Enzymy to białka, które działają jak katalizatory, przyspieszając reakcje chemiczne. Izozymy różnią się sekwencją aminokwasów, czyli elementów budulcowych białek, ale katalizują takie same reakcje chemiczne. Uczestnicy projektu zbadali wpływ inhibitorów na skuteczność leków przeciwnowotworowych. Za pomocą spektrometrii masowej identyfikują miejsca wiążące te leki. Projekt Stoada stanowi znaczny krok naprzód w stronę opracowania w przyszłości leków przeciwnowotworowych.