polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-28

Regulation of normal and pathological activity of cortical networks by cannabinoids: focus on direct modulation of inhibitory GABAA and glycine receptors

Odkrywanie potencjału kannabinoidów w zakresie epilepsji

Badanie finansowane ze środków UE czynności neurologicznej kannabinoidów wskazuje na ich potencjał jako narzędzi farmakologicznych do leczenia epilepsji.

Epilepsja to jedno z najbardziej powszechnych zaburzeń neurologicznych, dotyka bowiem około dwóch procent światowej populacji. Badania w zakresie skutków kannabinoidów (CB) na czynność neuronalną zyskały duży rozgłos, poruszają bowiem temat legalności i ograniczeń stosowania przez potrzebujących pacjentów. Jak dotąd badania laboratoryjne obejmowały tak zwany receptor kannabinoidowy sprzężony z białkiem G (CB1R) w mózgu. Receptor ten jest aktywowany przez nauroprzekaźniki endokannabinoidowe, w tym anandamid (AEA) oraz związek THC występujące w marihuanie leczniczej o działaniu psychoaktywnym. Celem projektu "Kontrola normalnej i patologicznej czynności sieci korowej przez kannabinoidy: nacisk na bezpośrednią modulację receptorów blokujących GABAA i glicyny" (Cannabistarg) było zbadanie możliwości innych interakcji CB – tym razem, niezależnych od CB1. Badacze zajęli się rolą dwóch receptorów blokujących, GABAA i glicyny. Nadrzędnym celem było połączenie roli tych dwóch możliwych interakcji w czynności przeciwepileptycznej endokannabinoidów. W badaniach prowadzonych na myszach nieposiadających genu odpowiedzialnego za CB1, AEA wciąż wywoływał katalepsję, analgezję i ustępującą samorzutną czynność sieci. Zjawisko czynności sieci neuronowej popiera istnienie innego funkcjonalnie ważnego obiektu (bądź obiektów) sygnalizowania CB w mózgu, poza receptorem CB1R. Badacze wydobyli pewne przełomowe informacje dotyczące działania CB. Prawdopodobnie najistotniejszym wnioskiem było to, że CB potrafią kontrolować pobudliwość neuronów po połączeniu synaptycznym i w ten sposób mogą w pewnym stopniu sprawować kontrolę nad całością czynności sieci neuronowej. Ponadto badacze skutecznie wykazali potężne działanie przeciwepileptyczne endokannabinoidów, zwłaszcza anandamidu. Wyniki w tej dziedzinie badań mają zastosowanie do epilepsji we wczesnych latach życia, a w związku z tym mają znaczenie dla badań w zakresie epilepsji dziecięcej. Zrozumienie procesów związanych ze ścieżkami sygnalizowania kannabinoidalnego w różnych obszarach mózgu niewątpliwie doprowadzi do ważnych nowych wniosków w zakresie czynności neuronalnej. Wiedzę tę można następnie przełożyć na rozwój nowych strategii terapeutycznych na rzecz leczenia szeregu ważnych zaburzeń ośrodkowego układu nerwowego, w tym epilepsji.