polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-06-18

microRNAs and Neurogenesis Control

Próba uzyskania kontroli nad maszynerią mózgu

Dysproporcje molekularne leżą u podstaw wielu zaburzeń psychicznych. W ramach prowadzonego obecnie badania finansowanego przez EU odkryto molekularny składnik RNA odgrywający ważną rolę w neurogenezie i scharakteryzowano jego działanie i cele w zarodku ryby, dania pręgowanego.

Obwody nerwowe znajdują się nieustannie w procesie modyfikacji w zależności od doświadczenia i zmian w otoczeniu; zjawisko to zwane jest plastycznością. Klasyczna plastyczność wg reguły Hebba ma zasadnicze znaczenie dla kodowania informacji, podczas gdy plastyczność homeostatyczna stabilizuje aktywność neuronalną w obliczu zmian, które zakłócają pobudliwość. Plastyczność homeostatyczna odgrywa ważną rolę w rozwoju zależnym od aktywności obwodów neuralnych. Co ciekawe, tego typu homeostaza często jest zniekształcona w zaburzeniach psychicznych, takich jak schizofrenia czy autyzm. W przeciwieństwie do podstaw molekularnych homeostazy wg Hebba, biochemia stojąca za plastycznością homeostatyczną jest raczej mało znana. Celem projektu "MikroRNA i kontrola neurogenetyczna" (Neuromir) było zbadanie rozwoju neuralnego w zarodku dania pręgowanego w celu odkrycia aktywności regulatora genu jednej klasy w szczególności – mikroRNA. Maszyneria mikroRNA ma potencjalnie wielki wpływ na regulacje komórek. Oddziałuje na wiele procesów rozwojowych, a każda molekuła mikroRNA może regulować setki genów docelowych. Liczne mikroRNA poddawane są ekspresji w procesie rozwoju ośrodkowego układu nerwowego (OUN) kręgowców. Wyniki badania in vivo prowadzone na daniu pręgowanym ujawniły, że miR-9 odgrywa istotną rolę w równoważeniu produkcji neuronów w czasie rozwoju zarodka. Naukowcy z zespołu Neuromir z powodzeniem zidentyfikowali cele molekularne miR-9. Przyszłe badania pozwolą zgłębić tę wiedzę poprzez ocenę ich znaczenia w stanie chorobowym i wykorzystanie ich formatu molekularnego do opracowania lekoterapii.