polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-29

European Renal Genome Project

Odsłona genomu nerkowego

Interdyscyplinarny zespół ekspertów i klinicystów wykorzystał najnowocześniejsze środki i eksperymenty do mapowania genów nerkowych z zamiarem opracowania nowych metod leczenia i szeregu schorzeń nerek.

Mapowanie genomu nerkowego ma duże znaczenie dla zrozumienia licznych schorzeń nerek i opracowania strategii leczenia, które mogłyby przynieść ulgę tysiącom Europejczyków. Celem inicjatywy finansowanej przez UE "Europejski projekt poznania genomu nerkowego" (Euregene) było zidentyfikowanie genów odpowiedzialnych za rozwój i choroby nerek, a także towarzyszących działań i zaangażowanych białek. W projekcie udział wzięła grupa doświadczonych naukowców, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) oraz eksperci medyczni, a ich celem było opracowanie nowej technologii i narzędzi w dziedzinie genomiki funkcjonalnej, które byłyby przydatne w badaniach nerek. Projekt Euregene był inicjatywą interdyscyplinarną, która obejmowała takie dziedziny, jak patofizjologia, genetyka kompleksowa i rozwój nerek. Działał w oparciu o technologie genomiki funkcjonalnej w celu opracowania trójwymiarowej mapy transkryptomu nerki w fazie embrionalnej i dojrzałej u myszy i płaza z gatunku Xenopus w celu stworzenia atlasu nerkowego. Ponadto w projekcie zidentyfikowano geny o ekspresji rozwojowej, by zrozumieć pochodzenie komponentów komórkowych nerki, i zbadano ścieżki różnicowania się nerkowych komórek macierzystych w obszary nerki. Wykorzystano modele mysie i szczurze w celu zdefiniowania procesów chorobowych i zidentyfikowania nowych sieci regulacyjnych w patofizjologii nerek. W projekcie Euregene wykorzystano gryzonie do modelowania chorób, takich jak kamienie nerkowe, nefropatia cukrzycowa, stwardnienie kłębków nerkowych, białkomocz. Miało to posłużyć do mapowania pozycji genu modyfikatora, które wpływają na rozwój choroby, oraz do zidentyfikowania nowych genów chorobowych, które przybliżyłyby naukowców do wynalezienia leku. Wyniki projektu mogą w przyszłości pomóc wielu osobom cierpiącym na choroby nerek.