polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-06-18

Learning context dependent behavior: neural and synaptic mechanisms

Znaczenie kontekstu w zachowaniu

Zachowanie w przeważającej mierze zależne jest od kontekstu i różni się w zależności od sytuacji. Aktualne badania skupiają się na tym, jak mechanizmy biofizyczne i chemiczne w mózgu odbijają się na tym zależnym od kontekstu zachowaniu.

Zrozumienie, w jaki sposób funkcje kognitywne, takie jak pamięć czy podejmowanie decyzji, są wdrażane poprzez procesy biofizyczne w mózgu, to obszar neurobiologii pełen wyzwań. Niedawno, w oparciu o dane eksperymentalne, opracowano modele, które odzwierciedlają procesy nerwowe odpowiadające na przykład za podejmowanie decyzji, pamięć i utrzymanie uwagi. Wiele spośród tych kognitywnych zadań może zostać opisanych jako zależne od kontekstu; to znaczy, że reakcja na bodziec zależy od czynników, takich jak cel, doświadczenie i motywacja. W ramach projektu "Uczenie się zachowania zależnego od kontekstu: mechanizmy nerwowe i synaptyczne" (C - Learning) ukończono badania na rzecz opracowania biologicznie realistycznych ram teoretycznych dla zachowania zależnego od kontekstu. Uczestnicy projektu C - Learning przetestowali model przy zastosowaniu eksperymentów wykorzystujących elektrofizjologię oraz zależne od kontekstu zadania oparte na warunkowaniu śladowym u małp. Warunkowanie śladowe obejmuje przedstawienie warunkowego (wyuczonego) bodźca oraz bodźca bezwarunkowego w odstępie czasu. Naukowcy opracowali model w oparciu o zdolność populacji synaps nerwowych do kodowania interwału czasowego między kolejnymi wydarzeniami. Jest to spowodowane faktem, że połączenia między neuronami posiadają skończoną liczbę stanów. Ponadto, w ramach projektu C - Learning wykazano, że małpy zachowywały się w sposób zależny od kontekstu, i zidentyfikowano określone podłoże nerwowe dla tego zachowania. Oczekuje się, że dalsze badania wykażą, iż biofizyka neutralna kryjąca się za zachowaniem zależnym od kontekstu to funkcja ogólnej plastyczności synaps. Celem naukowców jest także zidentyfikowanie regionów w korze mózgowej odpowiadających za zachowanie zależne od kontekstu. Odkrycie to pomogłoby rzucić światło na związane z tym patologie, a także zrozumieć stany mentalne, takie jak intencja i motywacja.