polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-27

Snp mapping resources for the functional genomics of drosophila (FLYSNP)

Mapa genu o dużej gęstości dla muszki owocowej

Muszka owocowa Drosophila melanogaster, którą wykorzystuje się tak powszechnie w badaniach, kolejny raz udowodniła swoją użyteczność. Naukowcy opracowali nową, szybką, nowoczesną technikę mapowania, aby ułatwić badanie nowych mutacji.

Poznanie genomu ludzkiego ściśle zależy od funkcjonalnych badań genomów nad Drosophilią. Partnerzy projektu FLYSNP koncentrowali się na stworzeniu mapy genomu o precyzyjnej rozdzielczości w celu ułatwienia przypisywania funkcji dowolnemu genowi. Polimorfizmy pojedynczego nukleotydu (SNP), czyli warianty genetyczne różniące się pod względem tylko jednego nukleotydu, występują bardzo często u D. melanogaster. Z powodu częstego występowania i manifestacji fenotypowej są one bardzo przydatne jako markery mutacjach. Po zlokalizowaniu mutacje te można sklonować do dalszych badań. Zespół Austrian Academy of Science w Austrii stworzył mapę SNP o dużej rozdzielczości zawierającą ponad 2000 markerów. Co ważne, są one rozrzucone szeroko i równomiernie po całym genomie. Budowa mapy SNP odbywała się w trzech etapach, począwszy od wstępnej mapy o niskiej rozdzielczości, poprzez średnią do wysokiej rozdzielczości. W tym celu naukowcy użyli genetycznej bazy danych Drosophilii, FlyBase, aby porównać wybrane, ułożone w sekwencji i wzmocnione polimorfizmy SNP. Automatyczne wykrywanie SNP przez pakiet programu PolyBayes następowało po zastosowaniu kryteriów jakości, a następnie, dla zwiększenia wiarygodności, wzrokowego sprawdzania wyrównań. Zainteresowani użytkownicy mogą zobaczyć mapę SNP za pośrednictwem bazy danych projektu na stronie http://flysnp.imp.ac.at/flysnpdb.php Znajduje się tam wprowadzenie do projektu, poradnik użytkownika, metody oraz linki do ważnych, użytecznych stron. Informacje na temat konkretnych regionów, które można pobrać z witryny, obejmują allele, położenie w genomie (region i położenie ramienia), sekwencji granicznych i szczegóły dotyczące użytych primerów. Istnieje również bezpośredni link przez GBrowse z rysunkową wersją sekwencji. Dzieło realizowane przez zespół umożliwiło opracowanie techniki mapowania SNP, która skraca uciążliwe mapowanie z lat, w niektórych przypadkach, do kilku miesięcy. Pozwala to naukowcom na poświęcanie ich cennego czasu na dalsze analizowanie genów i lokalizację nowych mutacji.