polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-27

Biodiversity, impact and control of microsporidia in bumble bee (bombus spp.) pollinators

Informacje genetyczne na temat mikrosporydiów patogennych

Różne gatunki trzmieli używane są jako zapylacze przez szeroką grupę społeczności rolniczych. Ochrona tych gatunków przed zakażeniami jest więc bardzo istotna nie tylko dla ekosystemu, lecz także ekonomicznej stabilności społeczności rolniczych.

W ramach finansowanego przez WE projektu POLLINATOR PARASITES badano zależności między trzmielami a mogącymi je zakazić mikrosporydiami pasożytniczymi. Badania obejmowały różne aspekty cyklu życiowego i wirulencji mikrosporydiów w odniesieniu do ich wpływu na zdrowie trzmieli. Głównym celem badań było stworzenie narzędzi wykorzystujących PCR (ang. polymerase chain reaction — łańcuchowa reakcja polimerazy) do wykrywania zakażeń, a w późniejszym etapie do zapobiegania rozprzestrzenianiu się choroby. Naukowcy podjęli się stworzenia bibliotek genetycznych gatunków mikrosporydiów, które atakują populacje trzmieli. Jest to niestety utrudnione ze względu na specyfikę mechanizmu zakażenia, a mianowicie fakt, że mikrosporydia pasożytują wewnątrz komórek, skutkiem czego uzyskanie wolnego od zanieczyszczeń DNA tych organizmów jest prawie niemożliwe. Przy użyciu enzymu DNAzy partnerom projektu udało się oczyścić DNA mikrosporydiów od zanieczyszczeń pochodzących od DNA żywicieli. Dzięki zastosowaniu tej techniki opracowano biblioteki genomowe mikrosporydiów oraz uzyskano informacje na temat loci mikrosatelitarnych. Dokonano interesującego spostrzeżenia, iż w przeciwieństwie do innych czynników zakaźnych, wyizolowane loci wydawały się mieć charakter monomorficzny, nie polimorficzny. Zasadniczo oznacza to, że użyty sposób analizy być może nie jest najstosowniejszy dla badanego patogenu. Dalsze prace badawcze umożliwią naukowcom wgląd w genetyczny profil mikrosporydiów.