polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-06-18

Vascular niche and tumor microenvironment

Nisza naczyniowa nowotworowych komórek macierzystych

Komórki nowotworowe podobne do macierzystych funkcjonują w obrębie mikrośrodowiska, niszy, która musi być unaczyniona.

W przebiegu progresji nowotworu, komórki nabywają właściwości umożliwiające ich proliferację, przeżycie oraz migrację, jak też indukcję angiogenezy w celu zapewnienia dopływu krwi do guza. Większość komórek nowotworowych posiada rzadką frakcję samoodnawialnych komórek indukujących rozwój guza, zwaną komórkami nowotworowymi podobnymi do macierzystych (SLCC). Stanowią one zapas do generacji lub/oraz przetrwania nowotworu. Komórki nowotworowe podobnie jak rozwojowe lub normalne komórki macierzyste funkcjonują w obrębie niszy, która musi być unaczyniona. Fakt, iż SLCC znajdują się w bliskiej odległości od unaczynienia guza doprowadził do hipotezy dwukierunkowej wymiany między komórkami śródbłonka i SLCC. Zespół finansowanego ze środków UE projektu VNTME-GAVARD ("Vascular niche and tumor microenvironment") badał charakter interakcji między SLCC a komórkami śródbłonka naczyniowego mózgu oraz ich implikacje czynnościowe. Badacze opracowali oryginalny model hodowli wspólnej in-vitro ludzkich komórek SLCC z glejaka wysokiego stopnia oraz komórek śródbłonka naczyniowego mózgu. W tych warunkach wykazano istotną rolę czynników śródbłonka w samoodnawianiu SLCC. Terapia celowana w nisze naczyniowe SLCC może stanowić jedną z nowych opcji terapeutycznych w chorobie nowotworowej. Analiza porównawcza zapewni rozwój terapii selektywnie oddziałujących na SLCC i ich nisze.