polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-30

Polypterids – development and evolution of a ’living fossil’

Żywe skamieniałości ujawniają sekrety ewolucji

Prastara grupa afrykańskich ryb, znana jako wielopłetwowcowate, została zbadana przez naukowców pragnących lepiej zrozumieć rozwój wczesnych kręgowców.

Naukowcy przeprowadzili badania anatomiczne i genetyczne na różnych gatunkach wielopłetwowcowatych, które należą do rodziny promieniopłetwych i posiadają szereg archaicznych cech, dających się zaobserwować jedynie u ryb skamieniałych. W ramach projektu "Polipterydy – rozwój i ewolucja 'żywej skamieliny'" (Polypterus EVO-DEVO) zbadano 1 000 okazów muzealnych i odkryto, że bieżąca taksonomia dla badane grupy wymaga weryfikacji. Konsorcjum opublikowało pracę podsumowującą wyniki badania. Próbki tkanki ze wszystkich znanych gatunków wielopłetwowcowatych i większości podgatunków wykorzystano w celu wyselekcjonowania siedmiu markerów molekularnych do przyszłego zbadania. Geny ze wszystkich markerów zsekwencjonowano dla 38 okazów i wykorzystano jako "zegar molekularny", by określić, kiedy pojawiły się nowe gatunki wielopłetwowcowatych w procesie ewolucji. Opracowano publikację, która szczegółowo opisała to podejście w celu oszacowania wieku promieniopłetwych. Badania nad formą, strukturą i charakterystyką genetyczną gatunków dała naukowcom wyjątkową możliwość lepszego zrozumienia relacji między gatunkami wielopłetwowcowatych. Wyniki projektu Polypterus EVO-DEVO udostępniły naukowcom ważne dane stanowiące podstawę dla przyszłych badań nad anatomicznym i genetycznym rozwojem wczesnych kręgowców.