polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-06-25

Genetic and environmental determinants of melanoma: translation into behavioural change

Genetyczne czynniki warunkujące występowanie czerniaka

Staje się jasne, że określone typy raka są często powiązane ze zmiennością genetyczną. Europejska sieć Genomel poświęcona czerniakowi potwierdza rolę powszechnych dziedziczonych genów pigmentacji w podatności na występowanie czerniaka i możliwość wpływu nowego genu występującego na chromosomie 9.

Czerniak, najgroźniejsza forma raka skóry, zwykle wywoływany jest uszkodzeniem DNA komórek skóry w wyniku słonecznego promieniowania ultrafioletowego (UV). Poza zmianami genetycznymi wywoływanymi przez UV, naukowcy przystąpili do badania możliwości, zgodnie z którą określone różnice w dziedziczonych genach mogą predysponować poszczególne osoby do rozwoju czerniaka. Ostatecznym celem projektu finansowanego przez UE "Genetyczne i środowiskowe czynniki warunkujące występowanie czerniaka: translacja na zmiany behawioralne" (Genomel) było zbadanie genetycznych i środowiskowych czynników ryzyka wystąpienia czerniaka poprzez identyfikację genów podatności i ich odmian u pacjentów cierpiących na czerniaka. W tym celu powstała duża sieć europejska, która skoncentrowała sie na opracowaniu wspólnego zbioru danych dla potrzeb badań nad interakcją gen-środowisko. Po zebraniu próbek biologicznych i udostępnieniu zasobów, konsorcjum wykonało obejmującą cały genom analizę czerniaków sporadycznych i rodzinnych. Wykazano, że trzy locus genu na chromosomach 9, 11 i 16 są replikowane wśród nowotworów. Dwa spośród nich miały związek z genami tyrozynazą (TYR) i receptorem melanokortyny-1 (MC1R), które wcześniej kojarzono z pigmentacją skóry i wrażliwością na słońce. Dodatkowe mikroanalizy polimorfizmów genetycznych związanych z czerniakiem doprowadziły do identyfikacji odmian decydującej sekwencji replikowanych chromosomalnych locus i CDKN2A, genu regulującego cykl komórkowy często zmieniany w przypadku czerniaka. Naukowcy przeprowadzili całościowe obszerne badanie somatycznych zdarzeń genomowych w czerniakach z mutacją genu CDKN2A, badając jednocześnie rolę nowo zidentyfikowanych genów podatności na czerniaka. Zbadano również rolę środowiska – pod względem wystawienia na promienie słoneczne – w formowaniu się czerniaka, a także jego potencjalne interakcje ze znanymi genami podatności. Badaniom genetycznym i epidemiologicznym konsorcjum Genomel towarzyszył ambitny program badań internetowych i rozpowszechniania wyników. Strona internetowa inicjatywy Genomel przyczyniła się do usprawnienia edukacji zdrowotnej w kontekście czerniaka poprzez zaprezentowanie odpowiednich strategii ochrony przeciwsłonecznej i wczesnego wykrywania w nawiązaniu do oceny ryzyka.